Glöm inte beställa träningskläder i vår webbshop
Bankeryds Skid o Motionsklubb
Välkommen till

Bike Park
2021-05-25 21:51

Bakgrund

Hösten 2020 togs det beslut i styrelsen på att bygga en Bike Park i Nyarpsbacken. Idén presenterades av Stefan Pantzar, nuvarande sektionsansvarig för MTB i klubben. Syftet var att utnyttja den fina backen och att skapa möjligheter för Bankeryds ungdom att växa inom cykeldiciplinen MTB. Detta främjar också ökad aktivitet i anslutning till stugan vilket är positivt samt underlag för fler och yngre medlemmar. Viktigt budskap har varit att Bike Parken ska vara tillgänglig för alla. Detta innebär att det även kommer finnas möjligheter för individer med funktionshinder att cykla. Detta innebär att vi gjort banorna extra breda (2m) samt att en sk Quadrix cykel (fyrhjulig MTB med eldrift) kommer att köpas in.

Finiansering

Projektet har finiansierats genom bidrag från Jönköpings kommun, RF-SISU, Norhedsstiftelsen, sponsorer samt klubbens egna medel. Vi har också erhållit bidrag från RF-SISU samt Jönköpings kommuns Jubileumsfond till investering av para-cykel.

Banorna

Idag 25/5 blev etapp 1 i vår Bike Park satsning klar. Etappen utgörs av en sk flytbana eller Flowtrail med start på "kullen". Banan flyter ner i södra delen av backen och avslutas med fyra hopp. I Etapp 2 kommer vi att bygga en Pumptrack som placeras i backen framför utegymmet på den plana ytan. Denna bana kommer att passa alla åldrar, från våra allra yngsta med balanscykel till äldre som vill utveckla till pump-teknik. I Etapp 3 kommer vi att fortsätta bygga på flytbanan så att vi tar oss ner till botten av backen. Längst ner kommer vi att bygga en till hoppzon. Med egna krafter kommer vi även att bygga egna leder i backen.

Övrigt

I förlängningen finns tankar om organiserad träning. Fokus innan vi är där kommer att vara att bygga upp en organisationen inom sektionen.

Hur skaffa Licens?2024-03-26 19:00
Träningsstart 2024-03-26 15:30